Adevărul despre economia pe care o faci cu mașini electrice
Pentru o gospodărie medie din Statele Unite ale Americii, transportul este a doua mare cheltuială după locuință. Dacă pleci de la această piață dezvoltată, tinzi să dai dreptate producătorilor când susțin că schimbarea unui vehicul alimentat pe benzină sau motorină cu unul electric sau hibrid ar urma să reducă drastic cheltuielile. E însă acesta adevărul despre mașinile electrice?
Un studiu efectuat anul acesta la Universitatea din Michigan a scos la iveală că întreținerea și transportul cu ajutorul unui vehicul electric se situează la jumătate din prețul întreținerii și utilizării unui automobil care funcționează pe bază de combustibili fosili. Conform cercetării, costul mediu pentru o mașină electrică în Statele Unite ale Americii este situat la 485 de dolari pe an, în timp ce media pentru un vehicul alimentat cu benzină este de 1.117 de dolari.
Costurile sunt mult mai mici, în condițiile în care în ultimii 10 ani costul combustibilului a variat în Statele Unite ale Americii între 1,50 și patru dolari pe galon (3,78 litri). Prin comparație, în aceeași perioadă de timp, șoferii de mașini electrice au plătit aproximativ 1,2 dolari curent și pentru a circula pe aceeași distanță.
Cu mașini electrice, costurile vor deveni și mai mici în viitor
Pe măsură ce tehnologia acumulatorului automobilelor electrice sau hibride continuă să se îmbunătățească, costul pentru posesorii acestor mașini se va micșora. Cifrele arată ca automobilele hibride folosesc cu până la 30% – 60% mai puțină benzină decât motoarele convenționale pe benzină. Motorul lor cu combustie internă este folosit pentru a reîncărca bateria mașinii.
Când vine vorba despre întreținere, motoarele electrice sunt mai ieftine. Aceste automobile nu au în componență piese ca bujii, radiator, filtre de ulei și de combustibil care să se schimbe periodic.
O cercetare efectuată în Marea Britanie în urmă cu câțiva ani arăta că mașinile electrice ar putea determina scăderea cu 40% a importurilor de petrol în Marea Britanie şi ar reduce costurile pentru şoferi cu 13 miliarde de lire sterline până în 2030. Conform cercetătorilor, emergenţa autoturismelor electrice ar determina o economie medie de circa 5.500 de lei pe an.
În 2015, o comparație punctuală între VW eGolf și Golf Bluemotion îți arăta care sunt câștigurile. Primul pierdea la prețul de achiziție întrucât costa la vremea respectivă 34.900 de mii de euro, în timp ce Golf Bluemotion avea un preț de catalog de pornire de 27.000 de euro.
Ulterior, mașina electrică recupera din bani la capitolul consum astfel: pentru a alimenta un Golf 1.0 TSI un șofer trebuia să scoată aproximativ 450 de lei din buzunar în fiecare lună, iar pentru a încărca eGolf-ul doar 120 de lei. Așadar, Golful electric amortiza din suma de achiziție și îl ajuta pe posesor să economisească în jur de 330 de lei în fiecare lună.
De reținut că paralele s-a făcut la prețurile din anul 2015.
Norvegia e cel mai bun exemplu pentru un viitor cu mașini electrice
Nordicii au înțeles cel mai bine importanța mașinilor electrice. În 2017 ponderea vânzărilor de masini electrice și hibride a fost în Norvegia de 52% din totalul mașinilor noi vândute. Totodată, autoritățile de la Oslo și-au propus ca în 2025 să interzică vânzarea de mașini pe benzină și motorină.
Cum au reușit norvegienii să-și educe șoferii? Simplu, cumpărătorii automobilelor electrice beneficiază de subvenții de la stat cum ar fi taxa la cumpărare, care poate depăși 25% din valoarea totală a vehiculului. Aceștia au parte și de diferite gratuități și beneficii cum sunt parcarea gratuită, dreptul de a merge pe banda de autouz sau scutiri de taxe pe anumite autostrăzi.